معرفی 4 روش علمی حفظ مشتری

همه ما میدانیم که حفظ مشتریان و تبدیل کردن آنها به مشتریان دائمی و وفادار تاثیر زیادی روی درآمد فروشگاه دارد اما اکثر مدیران فروشگاه ها و کسب‌وکارها توجهی به این موضوع ندارند و فقط به فکر کسب مشتریان جدید بیشتری هستند. یکی از مهمترین راهکارهای افزایش فروش کسب‌وکارها و فروشگاه ها حفظ مشتریان فعلی است. همه دوست دارند مشتریان بیشتری داشته باشند اما این امر نباید توجه کسب‌وکارها رو نسبت به مشتریان فعلی کمتر کند.
شما وقتی مشتری جدیدی پیدا می‌کنید برای وفادار کردن این مشتری باید رضایت مشتری را جلب کنید به این ترتیب مشتری مجددا از شما خرید می‌کند و همینکار درآمدتان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.


حفظ مشتریان فعلی مهم‌تر از جذب مشتری جدید است


خیلی از صاحبان کسب‌وکارها بازاریابی را فقط به معنای پیدا کردن مشتری جدید می‌دانند اما یکی از مهم‌ترین ترین مراحل بازاریابی نگه داشتن یا حفظ مشتری جدید است. پیدا کردن مشتری جدید هزینه های زیادی دارد پس به همین راحتی نباید مشتری جدید را از دست داد. مثلا تصور کنید یه کمپین تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان اجرا می‌کنید و هزینه های زیادی انجام می‌دهید. با این کمپین حدود 1000 مشتری برای شما می‌آید. (جهت خرید نرم افزار باشگاه مشتریان کلیک کنید) حتما با خودتان می‌گویید خیلی کمپین عالی بود... ولی اینجا پایان کار شما نیست.
مشکل اصلی خیلی از کسب‌وکارها این است که در همین مرحله فعالیتشان متوقف می‌شود و هیچ اطلاعاتی از مشتری رو برای پیگیری های بعدی ذخیره نمی‌کنند. چون مشتری برای دفعات بعدی پیگیری نمی‌شود خرید مجددی از فروشگاه یا کسب‌وکار شما انجام نمی‌دهد و مجددا باید همان هزینه‌ها رو برای جذب 1000 مشتری جدید هزینه کرد درحالی که میتوان با هزینه های حداکثر 10 درصد هزینه تبلیغات آن مشتریان رو پیگری کرد تا مجددا از شما خرید کنند. در صورتی که بتوانید مشتریان خود را پیگیری کنید وآنها رو به مجموعه خودتان بازگردانید دیگر نیاز به هزینه تبلیغات نیست و همین مشتریان فعلی خودتان فروش خوبی را برای شما می‌آورند.
نقطه پایانی در بازاریابی این است که مشتریان وفادار داشته باشید. وقتی بتوانید مشتری را برای خریدهای بعدی ترغیب کنید، در نهایت مشتری شما کاملا به فروشگاه‌تان وفادار می‌شود.
همچنین وقتی مشتری چندبار از شما خرید می‌کند و تبدیل به مشتری ثابت و وفادار فروشگاه می‌شود، آن زمان فروشگاه شما را به سایر دوستان و آشنایان هم معرفی می‌کنند. در نتیجه مشتریان وفادار خودشان یک ابزار رایگان برای تبلیغات شما به حساب می‌آیند.


4 روش علمی برای حفظ مشتریان


بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کنید


مرتبا از مشتریان نظرسنجی کنید و با استفاده از نظرات مشتریان کسب‌وکار خودتان را بهبود ببخشید. مشتریان ممکن است پیشنهاد بدهند یا انتقاد کنند از کسب‌وکار شما اگر با روی باز از این مشتریان استقبال کنید دیگر مشتریان شما هم در نظرسنجی های شما شرکت میکنند و با شما ارتباط بهتری می‌گیرند که در نهایت باعث وفاداری یا همان دائمی شدن مشتریان شما می‌شود.


با مشتریان در ارتباط باشید


شما همیشه و در همه حال باید با مشتریانی که از شما خرید می‌کنند و یا مشتری قدیمی شما هستند در ارتباط باشید و این ارتباط می‌تواند از طریق ایمیل یا پیامک که در دسترس همه مشتریان شما هست باشید. شما میتوانید با استفاده از نرم افزار های موجود شماره مشتریان را قبل یا بعد از خرید دریافت کنید و از این طریق با آنها درارتباط باشید.


همیشه در دسترس مشتریان باشید


پاسخگویی به مشتری تاثیر زیادی روی رضایت مشتریان دارد. اکثر مشتریان قبل از خرید سوالات مختلفی دارند و شما به عنوان فروشند باید پاسخگوی تمام این سوالات باشید و به آنها کمک کنید تا خرید خوبی داشته باشند نکته مهم دیگه این است که مشتریان را بعد از خرید رها نکنید و سعی کنید مشتری را حمایت کنید و به او روش های استفاده از محصولات خود را آموزش دهید و یا نکات مهم را به او بگویید.


برای خریداران پاداش درنظر بگیرید


پاداش دادن به خریداران جزو روش‌های رایج برای حفظ مشتریان است که تاثیر زیادی هم در خرید مجدد مشتریان دارد. شما می‌توانید در ازای خرید های مشتری درصدی از خرید او را به عنوان پاداش خرید برای خرید های بعدی به او برگردانید و در کیف پول الکترونیک او ذخیره کنید تا در خرید های بعدی از آن استفاده کند. مثلا مدتی قبل یه کالایی رو خریداری کردم که بعد از خرید یه پیامک تشکر از خرید برای من ارسال شد و در انتهای اون پیامک ده درصد از خریدی که انجام داده بودم رو به عنوان پاداش خرید به من داده بود تا در خرید بعدی از این پاداش استفاده کنم.(جهت مشاهده نرم افزار کش بک نقدی کلیک کنید)


نتیجه گیری:
ما در نرم افزار باشگاه مشتریان یک‌ به‌ یک تمام این موارد گنجانده‌ایم تا شما بتوانید اطلاعات مشتریانی که یک بار به مغازه شما می‌آیند رو دریافت کنید و تمام کارهایی که باید انجام شود تا مشتری به مشتری وفادار شما تبدیل شود رو انجام می‌دهیم. از این پس شما میتوانید فقط با دریافت شماره تماس مشتری در هنگام خرید مشتری را به مشتری وفادار و دائمی تبدیل کنید.
ما در نرم‌افزار یک‌به‌یک به صورت اتوماتیک به مشتریان پاداش خرید می‌دهیم، مشتریان رو پیگیری می‌کنیم، از مشتریان نظرسنجی می‌کنیم و مشتریان رو برای شما وفادار میکنیم.