باشگاه مشتریان راهی برای توسعه کسب وکار​

باشگاه مشتریان یکی از روش‌های مورد استفاده جهت حفظ مشتریان فعلی و در نتیجه توسعه کسب‌و‌کار به واسطه ایجاد مشتریان وفادار می‌باشد.

تعریف مشتریان، گروه بندی و رده بندی مشتریان در این قسمت صورت خواهد گرفت.

سناریوهای مختلف کسب امتیاز و همچنین خرج امتیازات در این قسمت مدیریت می‌شود.

مدیریت شعب، دریافت گزارشات، اتصال به نرم افزارهای حسابداری و فروشگاه آنلاین، نسخه دسکتاپ و اندروید جهت دریافت اطلاعات مشتریان از جمله قابلیت‌های این نرم افزار خواهد بود.

ایجاد کیف پول الکترونیک، شارژ و مدیریت موجودی و خرید با استفاده از کیف پول، از قابلیت‌های این نرم افزار می باشد.

ارسال نوتیفیکیشن و پیامک‌های تشکر از خرید، تبریک خرید، مناسبتی، تخفیف‌های ویژه و ارتقا یا تنزل رده بندی مشتریان از این طریق انجام خواهد شد.

صدای مشتری، نظرسنجی بعد از خرید، گیمیفیکیشن و پیگیری فروش از طریف ارتباط با مشتری از امکانات نرم افزار می‌باشد.

باشگاه مشتریان

با پیدایش کسب و کارهای اینترنتی و با وجود رشد روز افزونی که این بازار پیدا کرده، نیاز است برای پیشرفت کسب و کار خود با عبارات جدید آشنا شوید و دایره لغات خود را متناسب با آن افزایش دهید. باشگاه مشتریان جزو عبارات جدیدی است که برای توسعه و پیشرفت درهر کسب و کاری اعم از کوچک یا بزرگ نیازمند به یادگیری و اجرا است. اکنون قصد داریم در مقاله زیر برای شما دوستان و همراهان عزیز فراصدر توضیح بدهیم که باشگاه مشتریان چیست و چرا برای همه کسب و کارها مفید است؟

تاریخچه باشگاه مشتریان:

باشگاه مشتریان اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی در اوایل قرن نوزدهم راه اندازی شد که این شرکت در ازای هر خرید و میزان آن خرید به مشتریان خود کارت های تخفیف اهدا می کرد و مشتریان با جمع آوری این کارت ها می توانستند در خریدهای بعدی خود از تخفیفات این شرکت برخوردار شوند. شرکت ها و کسب و کارهای دیگر با دیدن میزان فروش و پیشرفت این شرکت، دست به کار شدند و اقدامات این چنینی انجام دادند. از موفق ترین کسب و کارها در استفاده از این روش، فروشگاه های زنجیره ای وال مارت آمریکا بود. با پیشرفت فناوری اطلاعات، باشگاه مشتریان نیز گسترش پیدا کرند و جمع آوری اطلاعات مشتریان و تحلیل رفتارهای آنها با توجه به نوع خریدشان به این روش افزوده شد.

باشگاه مشتریان یا Loyalty Club چیست؟

حفظ مشتریان قدیمی در هر کسب و کاری یکی از اصول تجارت است زیرا هزینه جذب مشتری جدید بیشتر از هزینه حفظ مشتریان قدیمی است که شما می توانید با کمک گرفتن از راهکارهای جذاب باشگاه مشتریان، مشتریان قدیمی خود را ترغیب به خرید بیشتر کنید.

باشگاه مشتریان درواقع نرم افزار مدیریت مشتریان است که این نرم افزار با تمرکز و تحلیل کردن رفتار مشتریان اطلاعاتی نظیر تعداد دفعات مراجعه کردن هر مشتری، فاصله بین هربار مراجعه کردن، میزان خرید در هربار، مدت زمان آخرین خرید هرمشتری، علاقه مندی های مشتریان براساس خریدهایی که انجام می دهند و … را بدست می آورد و از اطلاعات بدست آمده مشتریان را موجب به خرید بیشتر می کند که در نهایت این مشتریان به مشتریان وفادار شما تبدیل می شوند. 

انواع باشگاه مشتریان:

بطور کلی باشگاه مشتریان به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • باشگاه مشتریان باز Open Club:

باشگاه مشتریان باز بیشترین توجه خود را بر روی مشتریان قبلی خود قرار می دهد و با هدف جذب مشتریان جدید، امکان عضویت مشتریان جدید و مشتریان سایر برندها پیش می رود. این نوع باشگاه مشتریان به مشتریان جدید خود امتیازات اولیه ای جهت دریافت خدمات از آن را می دهد. ولی با این وجود مشتریان قدیمی همچنان در دریافت امتیازات و خدمات، اولویت بیشتری دارند. بانک ملت یک نمونه داخلی از نوع باشگاه مشتریان باز است.

  • باشگاه مشتریان بسته Limited Club:

باشگاه مشتریان بسته، برعکس باشگاه مشتریان باز عمل می کند یعنی تنها به مشتریان قبلی یا بالفعل خود خدمات و امتیازات ارائه می کند و به مشتریان جدید یا مشتریان بالقوه تا زمانی که به مشتریان بالفعل یا مشتریان قدیمی تبدیل نگردند خدمات و امتیازی تعلق نمی گیرد. سیاست باشگاه مشتریان بسته براین است که مشتریان بالفعل عامل اصلی سودآوری در هر کسب و کاری هستند بنابراین تمام تمرکز و توجه در این نوع باشگاه بر روی مشتریان قبلی است. باشگاه مشتریان پاسارگاد یک نمونه داخلی از این نوع باشگاه مشتریان است.

مزایا و معایب نصب و راه اندازی باشگاه مشتریان:

مزایای باشگاه مشتریان:

برقرار کردن یک رابطه دو طرفه با مشتری از مهمترین اهداف نرم افزار باشگاه مشتریان است. در انواع روش های بازاریابی از تبلیغات، به عنوان یک روش یکطرفه یاد می شود که تنها پیام شما را به مشتری می رساند اما در نرم افزار باشگاه مشتریان این امر کاملا متفاوت است زیرا باشگاه مشتریان، دارای سیستم های مشتری مداری و برنامه های وفاداری می باشد که باعث می شود این رابطه یکطرفه، به یک رابطه دیالوگ دار یعنی یک رابطه دوطرفه تبدیل شود.

نرم افزار باشگاه مشتریان به کسب و کارها کمک می کند تا با مشتری تعامل برقرار کنند و به مشتریان خود حس مهم بودن را بدهند به این معنا که مشتری احساس می کند که نظرات او برای کسب و کار شما از اهمیت بسزایی برخوردار است و مشتری درک می کند که شما قدردان وفاداری او هستید و به میزان وفادار بودن او شما مزایای بیشتری را برای وی در نظر می گیرید که این کار باعث افزایش فروش و افزایش میزان مشتریان وفادار شما می گردد که به این رابطه، یک رابطه دوسر سود می گویند.

معایب باشگاه مشتریان:

از معایب نرم افزار باشگاه مشتریان می توان به این امر اشاره کرد که این نرم افزار نمی تواند رفتار مشتریان را بدرستی تحلیل کند یعنی نمی تواند تشخیص بدهد که مشتری دائم کسب و کار شما خرید خود را براساس نیاز انجام داده است یا فقط برای گرفتن پاداش و مزایای بیشتر از باشگاه مشتریان، خرید کرده است. به هرحال رفتار یک احساس است که نمی توان از طریق باشگاه مشتریان آن را مورد سنجش قرار داد ولی می توان با استفاده از راهکارهای دیگه آن را مورد بررسی قرار داد بعنوان مثال می توانید نظرسنجی طراحی و برای آن پاداش درنظر بگیرید و از مشتریان خود بخواهید در آن شرکت کرده و انتقادات و پیشنهادات شان را درمورد کسب و کار شما در آن بنویسند با این کار شما میتوانید از نظرات آنها در راستای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.

راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

تقریبا می توان گفت که راه اندازی باشگاه مشتریان برای آن دسته از کسب و کارهایی مفید است که دارای مشتریانی منظم هستند و مشتریان بصورت پیوسته از آنها خرید می کنند درغیر اینصورت کسب و کارهایی که مشتریان نامنظمی هستند که بصورت غیرپیوسته از آنها خرید می کنند راه اندازی باشگاه مشتریان توصیه نمی شود مثل وکلای دادگستری و بازسازی مسکن

ویژگی‌های یک نرم‌افزار باشگاه مشتریان خوب:

نرم افزار باشگاه مشتریان نام های مختلفی نظیر نرم افزار وفاداری مشتریان، سیستم وفادار مشتریان، نرم افزار لویالتی و یا … دارند که از این نرم افزار برای دادن راهکارهای خلاقانه به مشتریان برای جذب و وفادار نگه داشتن آنها به کسب و کار و ترغیب آنها به خرید مجدد استفاده می شود که برای اغلب کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات و محصولات مناسب است. این نرم افزار می تواند با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مشتریان از قبیل نیازها، علایق و … به شما در راستای افزایش فروش کمک می کند علاوه بر اینکه راه اندازی این نرم افزار برای شما سود آور است برای مشتری نیز مفید است زیرا او می تواند در هر خرید و با هر عمل خود از کسب و کار شما پاداش و امتیازاتی دریافت کند. بنابراین باشگاه مشتریان با وجود استراتژی هایی خاصی و ویژه ای که دارد بین مشتریانی که عضو آن هستند و مشتریانی که هنوز عضو آن نشده اند تفاوت قائل می شود. زیرا هر مشتری که از کسب و کار شما خرید می کند لزوما عضو باشگاه مشتریان کسب و کار شما نیست بنابراین نیاز است برای باشگاه مشتریان شرایطی نظیر تعداد دفعات خرید، میزان خرید در هربار و … در نظر گرفته شود. همچنین می توان با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان، مشتریانی را به کسب و کار خود وفادار کنید.

داشتن قابلیت توسعه و ارتقاء از مهمترین ویژگی های یک نرم افزار باشگاه مشتریان خوب و کارآمد است که بتواند در هرزمان پاسخگو نیاز مشتریانش باشد.

کلام آخر:

با توجه به مقاله فوق متوجه شدیم که باشگاه مشتریان نرم افزاری است برای وفادار کردن مشتریان با استفاده از استراتژی هایی که در آن موجود است و جمع آوری کردن اطلاعات مشتریان و تحلیل بر روی رفتار آنها از دیگر کارایی های این نرم افزار است بنابراین با نرم افزار باشگاه شتریان میتوان از رقبا سبقت گرفت و بیشترین میزان فروش را داشت.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد و خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

 

 

حتما تا به حال اسم نسیه یا حساب دفتری رو بارها شنیدید یا شاید بارها پیش اومده که خودتون هم حساب دفتری داشتین.
جالبه که بدونید حساب دفتری و دادن جنس نسیه یکی از قدیمی ترین یا شاید اصلا با سابقه ترین روش وفادار سازی مشتریان بوده که البته هنوز هم مورد استفاده قرار می گیره و همچنان موثر و کاربردیه
این روش سنتی اغلب مختص بقالی ها که امروزه بر اثر گذر زمان تبدیل به سوپر مارکت و هایپر مارکت شدند بوده و همونطور که اشاره شد هنوز هم استفاده از این روش منسوخ نشده.
اما در دنیای شلوغ امروز که با زمان های گذشته تفاوت های شگرفی دارد استفاده از چنین روش هایی برای فروشگاه ها چه کوچک و چه بزرگ شاید در حسن شهرت صاحبان آن مؤثر باشد اما قطعا با وجود افکار و ایده های نوین که به سرعت نور در حال رشد و تکامل هستند با چنین روش ها و ایده هایی  نمی توان گوی سبقت را از رقبا دزدید و جایگاه مناسبی را برای خود در این آشفته بازار یافت.
در رقابت های جهان امروز برنده آن کسی است که ایده های بکر تر و خلاقیت های شگفت آور تری را به مشتریان خود عرضه کند.
بدیهی است هیچ کدام از صاحبان کسب و کار حتی خوش فکر ترین و خلاق ترین آن ها زمان و امکان تبلیغات رو در رو و ارائه ایده های خود را به مشتریانشان نخواهند داشت. با گسترش کسب و کارها در بسیاری از موارد به خصوص در زمینه مشاغل فروشگاهی شاهد تعدد شعبات در سراسر کشور و حتی گاهی در سطح جهانی هستیم به همین علت یافتن راهی که بتواند ایده های ما را به تک تک مشتریان بالقوه و بالفعل مان در سرتا سر قلمرو کاریمان برساند از اهم واجبات در جذب و وفادار سازی مشتریان به شمار     می رود.
از این رو بهره گیری از یک سیستم جامع و هوشمند جهت پیاده سازی سیاست های تبلیغاتی و ارائه ایده ها و افکاری که ما را در کسب هر چه بیشتر موفقیت های شغلی یاری کند بسیار ضروری به نظر می رسد.
گروه مهندسین فراصدر در این زمینه نیز تمامی توان و تخصص خود را به کار گرفته و با پشتوانه تجربه ای ۱۰ ساله مفتخر است که نرم افزاری هوشمند جهت اجرای سیاست های جذب و وفادار سازی مشتریان برای ارائه به کلیه فروشگاه های کو چک و بزرگ با هر عنوان و از هر نوعی تولید و عرضه نماید.