ردکردن این

باشگاه مشتریان راهی برای توسعه کسب وکار​

باشگاه مشتریان یکی از روش‌های مورد استفاده جهت حفظ مشتریان فعلی و در نتیجه توسعه کسب‌و‌کار به واسطه ایجاد مشتریان وفادار می‌باشد.

باشگاه مشتریان

با پیدایش کسب و کارهای اینترنتی و با وجود رشد روز افزونی که این بازار پیدا کرده، نیاز است برای پیشرفت کسب و کار خود با عبارات جدید آشنا شوید. 

پس در نتیجه باید دایره لغات خود را متناسب با آن افزایش دهید. باشگاه مشتریان جزو عبارات جدیدی است که برای توسعه و پیشرفت درهر کسب و کاری اعم از کوچک یا بزرگ نیازمند به یادگیری و اجرا است.

اکنون قصد داریم در مقاله زیر برای شما دوستان و همراهان عزیز فراصدر توضیح بدهیم که باشگاه مشتریان چیست ؟… و چرا برای همه کسب و کارها مفید است؟…

تاریخچه باشگاه مشتریان​

این نرم افزار اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی در اوایل قرن نوزدهم راه اندازی شد.که این شرکت در ازای هر خرید و میزان آن خرید به مشتریان خود کارت های تخفیف اهدا می کرد.

مشتریان با جمع آوری این کارت ها می توانستند در خریدهای بعدی خود از تخفیفات این شرکت برخوردار شوند. شرکت ها و کسب و کارهای دیگر با دیدن میزان فروش و پیشرفت این شرکت، دست به کار شدند و اقدامات این چنینی انجام دادند.

از موفق ترین کسب و کارها در استفاده از این روش، فروشگاه های زنجیره ای وال مارت آمریکا بود. با پیشرفت فناوری اطلاعات، باشگاه مشتریان نیز گسترش پیدا کرد. همچنین جمع آوری اطلاعات مشتریان و تحلیل رفتارهای آنها با توجه به نوع خریدشان به این روش افزوده شد.

باشگاه مشتریان یا Loyalty Club چیست؟

حفظ مشتریان قدیمی در هر کسب و کاری یکی از اصول تجارت است.زیرا هزینه جذب مشتری جدید بیشتر از هزینه حفظ مشتریان قدیمی است.اما شما می توانید با کمک گرفتن از راهکارهای جذاب این نرم افزار، مشتریان قدیمی خود را ترغیب به خرید بیشتر کنید.

باشگاه مشتریان درواقع نرم افزار مدیریت مشتریان است.این نرم افزار با تمرکز و تحلیل کردن رفتار مشتریان اطلاعاتی نظیر تعداد دفعات مراجعه کردن هر مشتری، فاصله بین هربار مراجعه کردن، میزان خرید در هربار، مدت زمان آخرین خرید هرمشتری، علاقه مندی های انها براساس خریدهایی که انجام می دهند و … را بدست آورده و از اطلاعات بدست آمده مشتریان را وادار به خرید بیشتر می کند.
در نهایت انها به مشتریان وفادار شما تبدیل می شوند.

انواع باشگاه مشتریان​

بطور کلی این نرم افزار به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

• باشگاه مشتریان باز Open Club:


این نرم افزار باز بیشترین توجه خود را بر روی مشتریان قبلی خود قرار می دهد و با هدف جذب مشتریان جدید، امکان عضویت مشتریان جدید و مشتریان سایر برندها پیش می رود. این نوع نرم افزار به مشتریان جدید خود امتیازات اولیه ای جهت دریافت خدمات از آن را می دهد. ولی با این وجود مشتریان قدیمی همچنان در دریافت امتیازات و خدمات، اولویت بیشتری دارند. بانک ملت یک نمونه داخلی از نوع باشگاه مشتریان باز است.

• باشگاه مشتریان بسته Limited Club: 


باشگاه مشتریان بسته، برعکس باشگاه مشتریان باز عمل می کند.یعنی تنها به مشتریان قبلی (بالفعل) خود خدمات و امتیازات ارائه می کند و به مشتریان جدید (بالقوه) تا زمانی که به مشتریان بالفعل یا مشتریان قدیمی تبدیل نگردند، خدمات و امتیازی تعلق نمی گیرد.
سیاست باشگاه مشتریان بسته براین است که مشتریان بالفعل عامل اصلی سودآوری در هر کسب و کاری هستند.بنابراین تمام تمرکز و توجه در این نوع باشگاه بر روی مشتریان قبلی است. نرم افزار پاسارگاد یک نمونه داخلی از این نوع نرک افزار است است.

مزایا نصب و راه اندازی باشگاه مشتریان​

برقرار کردن یک رابطه دو طرفه با مشتری از مهمترین اهداف باشگاه مشتریان است. در انواع روش های بازاریابی از تبلیغات، به عنوان یک روش یکطرفه یاد می شود. که تنها پیام شما را به مشتری می رساند.

اما در این نرم افزار این امر کاملا متفاوت است.زیرا این نرم افزار، دارای سیستم های مشتری مداری و برنامه های وفاداری می باشد که باعث می شود این رابطه یکطرفه، به یک رابطه دیالوگ دار یعنی یک رابطه دوطرفه تبدیل شود.

نرم افزار باشگاه مشتریان به کسب و کارها کمک می کند تا با مشتری تعامل برقرار کنند و به مشتریان خود حس مهم بودن را بدهند. به این معنا که مشتری احساس می کند که نظرات او برای کسب و کار شما از اهمیت بسزایی برخوردار است.


مشتری درک می کند که شما قدردان وفاداری او هستید و به میزان وفادار بودن او،شما مزایای بیشتری را برای وی در نظر می گیرید، که این کار باعث افزایش فروش و افزایش میزان مشتریان وفادار شما می گردد. به این رابطه، یک رابطه دوسر سود می گویند.

راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟​

تقریبا می توان گفت که راه اندازی باشگاه مشتریان برای آن دسته از کسب و کارهایی مفید است که دارای مشتریانی منظم هستند و مشتریان بصورت پیوسته از آنها خرید می کنند.

درغیر اینصورت کسب و کارهایی که مشتریان نامنظمی دارند که بصورت غیرپیوسته از آنها خرید می کنند راه اندازی باشگاه مشتریان توصیه نمی شود مثل وکلای دادگستری و بازسازی مسکن.

ویژگی‌های یک نرم‌افزار باشگاه مشتریان خوب​​

نرم افزار باشگاه مشتریان نام های مختلفی نظیر نرم افزار وفاداری مشتریان، سیستم وفادار مشتریان، نرم افزار لویالتی و یا … دارند که از این نرم افزار برای دادن راهکارهای خلاقانه به مشتریان برای جذب و وفادار نگه داشتن آنها به کسب و کار و ترغیب آنها به خرید مجدد استفاده می شود، که برای اغلب کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات و محصولات مناسب است.

این نرم افزار می تواند با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مشتریان از قبیل نیازها، علایق و … به شما در راستای افزایش فروش کمک کند. علاوه بر اینکه راه اندازی این نرم افزار برای شما سود آور است برای مشتری نیز مفید است زیرا او می تواند در هر خرید و با هر عمل خود از کسب و کار شما پاداش و امتیازاتی دریافت کند.
بنابراین باشگاه مشتریان با وجود استراتژی هایی خاصی و ویژه ای که دارد بین مشتریانی که عضو آن هستند و مشتریانی که هنوز عضو آن نشده اند تفاوت قائل می شود.

زیرا هر مشتری که از کسب و کار شما خرید می کند لزوما عضو باشگاه مشتریان کسب و کار شما نیست.بنابراین نیاز است برای باشگاه مشتریان شرایطی نظیر تعداد دفعات خرید، میزان خرید در هربار و … در نظر گرفته شود. همچنین می توان با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان، مشتریانی را به کسب و کار خود وفادار کنید.
داشتن قابلیت توسعه و ارتقاء از مهمترین ویژگی های یک نرم افزار باشگاه مشتریان خوب و کارآمد است که بتواند در هرزمان پاسخگو نیاز مشتریانش باشد.

کلام اخر

با توجه به مقاله فوق متوجه شدیم که باشگاه مشتریان نرم افزاری است برای وفادار کردن مشتریان.

با استفاده از استراتژی هایی که در آن موجود است و جمع آوری کردن اطلاعات مشتریان و تحلیل بر روی رفتار آنها از دیگر کارایی های این نرم افزار است. بنابراین با نرم افزار باشگاه مشتریان میتوان از رقبا سبقت گرفت و بیشترین میزان فروش را داشت.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد و خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

تماس با ما